Kadernota 2019-2022

menu

Voorwoord

Graag bieden wij u de kadernota 2019-2022 aan. We verwerkten hierin ook de eerste bestuursrapportage 2018. Het vorige college heeft de kadernota voorbereid. Ons nieuwe college stelde het document vast. Dit markeert het begin van een nieuwe bestuursperiode in Etten-Leur.

Zoals te verwachten bij aanvang van een nieuwe raadsperiode is de kadernota beleidsarm. Het nieuwe beleidskader voor de komende vier jaar bieden we tegelijk met deze kadernota aan. Dit beleidskader is gebaseerd op het raadsprogramma. Hierin liggen de ambities van de nieuwe gemeenteraad vast. Er valt nog voldoende te zeggen over de kadernota zoals deze er nu ligt.

Financiële positie onder druk

In de begroting 2018 was er een negatief saldo in 2018 van bijna € 2,2 miljoen en in 2019 van € 434.000. Na het verwerken van de wijzigingen van deze kadernota is het tekort in deze jaren verder opgelopen. In 2020 staat nu nog een tekort van bijna € 500.000; de jaren 2021 en 2022 zijn weer positief. Ondanks het feit dat we met elkaar bij de begroting deze ontwikkeling aan zagen komen, maken deze cijfers duidelijk dat de financiële positie van Etten-Leur onder druk staat. Wij zullen de komende jaren scherp moeten sturen om de Etten-Leurse ambities te realiseren binnen het financiële kader. De ingezette lijn om deze ambities samen met al onze partners op te pakken vraagt nog een extra impuls.

Hoewel deze kadernota beleidsarm is, zijn er zaken die van invloed zijn op de budgetten. In dit voorwoord lichten wij een aantal van deze wijzigingen in de bestuursrapportage en de kadernota toe.

Taakstellingen: schone lei voor nieuw college

De afgelopen jaren hebben we afgesproken om besparingen te realiseren op bepaalde budgetten en onderwerpen (taakstellingen). Een groot deel van deze taakstellingen realiseerden we door andere manieren van werken in te voeren, door te bezuinigen en door te zorgen voor extra inkomsten. Een aantal taakstellingen blijkt echter niet te realiseren. Daarom kiezen we ervoor om deze nu af te boeken. We vinden het niet gepast om deze - niet realistische - taakstellingen over te dragen aan een nieuw college.

Dit geldt voor het resterende deel van de taakstelling op bedrijfsvoering, die tot en met 2018 ruimschoots behaald is. En voor de taakstelling in het sociaal domein voor de extra uitstroom participatiewet. In deze kadernota namen we hierover uitgebreide informatie op.

Personele uitbreidingen: de basis moet gegarandeerd zijn

Het tekort van 2019 is verder toegenomen door onder andere de behoefte aan extra capaciteit. Deze personele uitbreidingen zijn hard nodig om de basis op orde te brengen of te houden en de continuïteit in het sociaal domein te behouden. Een deel van deze capaciteit is nodig voor applicatiebeheer en informatiebeveiliging. Dit vraagt steeds meer aandacht en specifieke deskundigheid. Een ander deel is voor het sociaal domein. Hier zetten we tijdelijke dienstverbanden om in structurele uitbreiding. Dit doen we omdat inmiddels duidelijk is wat nodig is voor de Wmo en Jeugdzorg en omdat we dit ook nodig hebben voor de uitvoering van deze taken voor de gemeente Zundert. We brachten de tijdelijke kosten ten laste van de reserve sociaal domein. Nu komen de kosten van structurele capaciteit voor rekening van de reguliere personeelsbegroting. De uitdagingen op het gebied van afval en de vraag naar kennis van waterbeheer en riolering leiden tot het voorstel om op deze vakgebieden capaciteit aan te trekken. Deze personele uitbreidingen verrekenen we in de tarieven.

Naast deze wijzigingen die invloed hebben op het financiële perspectief zijn er nog twee zaken die we hier graag toelichten, namelijk de reserve Sociaal domein en de beschikbaarheid van middelen vanuit het Interbestuurlijk programma.

Reserve Sociaal domein

Op basis van de laatst bekende gegevens is de reserve Sociaal domein in 2019 negatief. We onttrokken de afgelopen jaren meer uit de reserve dan dat we hebben kunnen storten. De uitgaven in het sociaal domein blijken hoger dan we hebben ingeschat. Het is zeker goed geweest om met de reserve en het gesloten systeem te werken. Daarmee konden we de nieuwe taken op een gecontroleerde wijze opstarten. Het is aan het nieuwe college hoe we in de toekomst om moeten gaan met de reserve en het gesloten systeem.

Inzet middelen Interbestuurlijk Programma

Het Rijk stelde geld beschikbaar voor het Interbestuurlijk Programma van het nieuwe kabinet. De onderwerpen in dit programma zijn op hoofdlijnen beschreven, maar nog niet helemaal uitgekristalliseerd. Een deel van de onderwerpen waarbij inzet van de gemeenten wordt verwacht komt overeen met onze eigen bestuurlijke opgaven. Het is niet ondenkbaar dat het Rijk via dit programma extra inspanning vraagt van gemeenten. De ruimte die in 2020 en 2021 is ontstaan, hebben we hier dan voor nodig. We volgen de opzet en de nadere uitwerking van dit programma op de voet.

Het college van burgemeester en wethouders