Kadernota 2019-2022

menu

Toelichting financiële ontwikkelingen

Onderwerp

Toelichting

1. Kosten referendum

Het in maart gehouden referendum planden wij niet in het jaar 2018. De extra kosten worden gecompenseerd door een hogere algemene uitkering.

2. Formatie Griffie

Door diverse ontwikkelingen die ook gevolgen hebben voor de gemeenteraad is er extra ondersteuningsbehoefte bij de griffie.

3. Afschrijvingen Ambitie dienstverlening

Het kabinet stopte in 2017 de operatie Basisregistratie Personen (BRP). Hierdoor voerden we de geplande werkzaamheden niet uit. We blijven werken met het huidige BRP-systeem. Door landelijke ontwikkelingen is de invoering van electronische identiteit (eID) vertraagd. Hierdoor zijn de afschijvingslasten in 2018 lager.

4. Algemene Uitkering

We actualiseerden de maatstaven en verwerkten de maartcirculaire. Hierin verwerkte het ministerie de (financiële) gevolgen van het Regeerakkoord en de financiële afspraken vanuit het Interbestuurlijk programma (IBP). Deze circulaire is ter voorbereiding van de voorjaarsbesluitvorming bij het Rijk. In de meicirculaire 2018 worden gemeenten hierover geïnformeerd.

5. Leantraject APV

Voor de verdere uitvoering van het Leantraject APV (Algemeen Plaatselijke Verordening) is tijdelijke urenuitbreiding nodig.

5. Reserve optimalisatie bedrijfsvoering

De extra kosten verrekenen we met de reserve optimalisatie bedrijfsvoering.

6. Ambitie dienstverlening

In 2018 en de jaren daarna voeren we diverse nieuwe e-diensten burgerzaken in. Ook digitaliseren we vanaf 2018 de invoering van zakelijk parkeren. We geven de komende jaren een impuls aan de digitale dienstverlening voor ondernemers.

6. Reserve ambitie dienstverlening

De kosten van Ambitie Dienstverlening verrekenen we met de reserve.

7. Kosten ICT

De huidige ICT infrastructuur van Etten-Leur is sterk verouderd. De nieuwe infrastructuur besteden we regionaal aan. De implementatie staat gepland voor medio 2020. Tot die tijd lopen we nog risico’s en kan de continuïteit van de bedrijfsvoering en de dienstverlening in gevaar komen. Er zijn investeringen nodig om de risico’s de komende jaren te verkleinen. Ook loopt het project ‘virtualisatie’ wat ervoor zorgt dat we tijd-, plaats- en plaatsformonafhankelijk kunnen gaan werken. Het vervangen van hardware sluit daarnaast goed aan bij het project ‘onze nieuwe werkomgeving’, waarin we bezig zijn met het vormgeven van de nieuwe werkomgeving voor onze medewerkers.

7. Reserve automatisering

De ICT-kosten verrekenen we met de reserve.

8. Actualisatie DVO Zundert

We actualiseerden de DVO (dienstverleningsovereenkomst) met Zundert.

9. Dekking reserve Sociaal domein (personeellasten)

Een gedeelte van (structurele) personeelslasten verrekenden we met de reserve Sociaal Domein. Dit is onwenselijk. Deze personeelskosten komen nu voor rekening van de reguliere personeelsbegroting.

10. Applicatiebeheerder informatiebeveiliging en privacy (1 fte)

Om te voldoen aan de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) is er structueel inzet nodig. Deze persoon beheert het ISMS (information Security Management System) en onze privacytool. Dit kwaliteitssysteem borgt de processen rondom informatiebeveiliging en privacy.

11. Applicatiebeheerder (1,5 fte)

Door de toenemende digitalisering in de dienstverlening en de bedrijfsvoering zijn extra applicatiebeheerders nodig.

12. Contractmanagement (1 fte)

Integrale aansturing en beheer van alle contracten is nog onvoldoende georganiseerd. Professioneel contractmanagement is noodzakelijk voor goed opdrachtgeverschap, betere afstemming tussen vraag en aanbod en risicobeheersing.

12. Reserve Optimalisatie bedrijfsvoering

De kosten voor het contractmanagement verrekenen we met de reserve optimalisatie bedrijfsvoering.

13. Werkplekbeleid (0,5 fte)

In het kader van het werkplekbeleid is er voor inzet en gebruik van digitale en electronische hulpmiddelen steeds beleidsadviserende en ondersteunende inzet nodig. Medewerkers die overgegaan zijn naar ICT West-Brabant West deden deze werkzaamheden.

14. Communicatieadviseur (1 fte)

De medewerkers van de gemeente doen hun uiterste best om zo goed mogelijk invulling te geven aan de communicatie naar onze inwoners. Om onze collega’s blijvend te helpen, het juiste moment te vinden, de goede boodschap te formuleren, klantgericht te schrijven en op de hoogte te houden van de relevante ontwikkelingen, is een extra communicatieadviseur nodig. Etten-Leur beschikt momenteel over één communicatiemedewerker per 15.360 inwoners. Uit een benchmark (2017) blijkt dat andere gemeenten één communicatiemedewerker inzetten voor 7.500 tot 12.800 inwoners. De hoge werkdruk heeft als gevolg dat het ziekteverzuim bij communicatie in 2018 is opgelopen naar 7%.

15. Stelpost indexeringen gemeenschappelijke regelingen

Van een groot aantal gemeenschappelijke regelingen is de begroting ontvangen en verwerkt in deze kadernota. Hierdoor kan de stelpost die we daar voor opgenomen hadden verlaagd worden.

16. Inzet middelen Interbestuurlijk programma (IBP)

In de raadsbrief van 18 april 2018 informeerden wij de raad over de verwerking van de maartcirculaire 2018. Wij stelden toen voor om de financiële gevolgen van de uitwerkingen van de maatregelen uit het Regeerakkoord en het IBP op te vangen door middel van de vorming van een reservering in de begroting. Het college heeft inmiddels andere inzichten gekregen en verwacht dat het huidige beleid grotendeels aansluit bij het IBP. De volledige reservering voor het IBP brengen we daarom toch volledig ten gunste van de begrotingssaldi.

17. Taakstelling publiekszaken

Het is niet mogelijk deze taakstelling te realiseren, we boeken de taakstelling af. De medewerkers zetten we in om de nieuwe taken uit te voeren. Enkele voorbeelden hiervan zijn: bestrijding identiteitsfraude, digitale identiteit en landelijke aanpak adreskwaliteit.

18. Taakstelling bedrijfsvoering

Bij de begroting 2016 spraken we af besparingen te realiseren op de bedrijfsvoering van € 125.000 in 2016, oplopend tot € 250.000 in 2017, € 500.000 in 2018 en € 750.000 in 2019. Vanaf 2016 zijn we hiermee serieus aan de slag gegaan. De taakstellingen voor de jaren 2016 t/m 2018 hebben we ruimschoots gerealiseerd.

Om het bestaande beleid tegen de minimaal gewenste kwaliteitsnormen uit te voeren, is verdere besparing echter niet mogelijk. Daarom doen we in deze kadernota dan ook voorstellen voor personeelsuitbreiding. Van de taakstelling van € 750.000 voor 2019 hebben we ruim € 535.000 gerealiseerd. Het restant boeken we af.

19. Overig

Overig.