Kadernota 2019-2022

menu

Afwijkingen van beleidskader/collegewerkprogramma

Duurzaamheidsagenda 2050
In 2050 is Nederland duurzaam: energieneutraal, klimaatbestendig en circulair (hergebruik van afvalstoffen als grondstof). Op landelijk niveau werken partijen aan een gezamenlijke duurzaamheidsagenda. De VNG inventariseert wat dit voor gemeenten gaat betekenen. Gemeenten krijgen in elk geval een prominente rol bij de uitvoering. Om deze rol goed op te pakken, hebben we voor een lange periode geld nodig om de veranderingsprocessen te begeleiden en te stimuleren.
In 2018 werken we lokaal aan een ‘Routekaart klimaatneutrale gemeente’ (deze kaart vormt een belangrijke bouwsteen voor de Omgevingsvisie). Voor het opstellen van deze routekaart vragen we via de eerste bestuursrapportage een bedrag van € 50.000.
Voor 2019 reserveren we € 50.000, voor 2020 € 150.000 en vanaf 2021 structureel € 250.000 voor het begeleiden en stimuleren van projecten. Dit bedrag loopt per jaarop. Afhankelijk van de uitkomst van landelijke afspraken en de routekaart komen we bij de Kadernota 2020-2023 met aanvullende voorstellen. De kosten voor begeleiding staan los van noodzakelijke investeringen in bijvoorbeeld gemeentelijk vastgoed, scholen, openbare ruimte, wagenpark en afvalinzameling. De duurzaamheidsagenda heeft op veel onderdelen van de begroting effect. Vanaf 2020 gaan we daarmee rekening houden.

Verbeteren biodiversiteit
Een duurzaam Nederland is mede gebaseerd op een florerend ecosysteem. Dit vraagt om bescherming van planten- en diersoorten (biodiversiteit). Deze zorgplicht geldt voor iedereen. De gemeente heeft hierin ook een rol. In de ‘Milieuvisie 2010-2020’ formuleerden we als doel om een duidelijke toename van kenmerkende planten- en diersoorten te bevorderen. We moeten dan wel beschikken over een inventarisatie van beschermde soorten.
Afgelopen jaar stelde de woningcorporatie Alwel voor om voor het stedelijk gebied samen een inventarisatie op te stellen, een zogeheten soortenmanagementplan. Dit plan gaat verder dan een inventarisatie. Het bevat ook aanbevelingen over het beschermen van voldoende leefgebied. Het voordeel van dit plan is dat binnen een tijdsbestek van een jaar een totaal beeld voor het stedelijk gebied wordt bereikt. Zo voorkomen we afzonderlijke onderzoeken op projectniveau (bijvoorbeeld bij renovatieplannen voor woningen). En besparen we kosten. Na aftrek van de bijdrage van Alwel resteert een bedrag van € 60.000. Het plan stellen we in 2019 op.

Invoeren Omgevingswet
Op 1 januari 2021 treedt de Omgevingswet in werking. De nieuwe wet maakt het omgevingsrecht eenvoudiger en toegankelijker voor inwoners, ondernemers en overheden. De wet gaat onder andere uit van een andere manier van werken bij overheden. Gemeenten, provincies en waterschappen krijgen tot 2029 de tijd om stapsgewijs, gefaseerd en beheerst aan de nieuwe regelgeving te voldoen. Vanaf 2021 handelen zij wel nieuwe initiatieven volgens de nieuwe wet af. Daarnaast beschikken zij over een basisvariant voor de informatievoorziening. Het Rijk betaalt de kosten voor het opzetten van deze voorziening. Gemeenten betalen hieraan mee. Verder zijn zij verantwoordelijk voor de eigen invoeringskosten (zoals het opstellen van de verplichte documenten, het volgen van opleidingen, organisatie- en cultuurveranderingstrajecten en aansluiting van de eigen digitale voorziening op de landelijke informatievoorziening). Voor de invoering van de Omgevingswet staat in de lopende begroting ongeveer € 250.000. In het investeringsplan is € 50.000 gereserveerd. We beloofden om bij de Kadernota 2019-2023 een meerjarenraming te presenteren. Dit is niet mogelijk. We beschikken nog niet over de juiste informatie. VNG en Deloitte ontwikkelden een financieel model. Dit model is gebaseerd op kengetallen. Een doorrekening naar lokaal niveau is nodig. We verwachten daarover pas eind dit jaar te beschikken. Voor 2019 nemen we voorlopig € 100.000 op. En voor aansluitende jaren houden we rekening met een opbouwend bedrag. Vanaf 2021 benutten we hiervoor het bedrag voor herziening van bestemmingsplannen (€ 57.000). Dit bedrag valt dan vrij. Bij de Kadernota 2020-2023 komen we met een onderbouwde meerjarenbegroting.

Personeel grondbedrijf
Etten-Leur voert een actief grondbeleid. Als gemeente pakken we zelf veel projecten op. We zijn verantwoordelijk voor de grondexploitatie. Momenteel is één medewerker hiermee belast. Dit is niet toereikend om alle projecten goed te begeleiden en de verplichte ‘planning en control-documenten’ op te stellen. We huren hiervoor nu extern personeel in. Willen we onze ambitie voor de komende periode van vier jaar halen dan is een structurele uitbreiding van de capaciteit met ongeveer 750 uur per jaar nodig. Deze capaciteit zetten we vooral in op de piekmomenten (maanden oktober t/m april). Het benodigde budget kan ten laste komen van de (rendabele) projecten van het grondbedrijf.

Personeel vergunningverlening bouwen
We huren een bouwplantoetser in. Nu de economie aantrekt, willen we hiervoor iemand in vaste dienst aannemen. De kosten verdienen we via leges terug. Tot op heden waren we terughoudend met het aantrekken van een vaste kracht. We hielden rekening met het vervallen van taken door de invoering van de Wet private kwaliteitswaarborging. De invoering van deze wet is uitgesteld. Een extra vaste medewerker stelt ons ook in staat om in De6 verband (samenwerking Etten-Leur met vijf buurgemeenten) als centrumgemeente beter aan omringende gemeenten diensten te verlenen.

Personeel afvalinzameling
Het gescheiden inzamelen van afval gericht op hergebruik als grondstof sluit aan bij de doelstelling van een circulaire economie (hergebruik van grondstoffen). Voor onder andere het begeleiden van projecten en het verwerken van gegevens in een digitaal beheerssysteem maken we nu gebruik van tijdelijke inhuur. Dit werk is niet van tijdelijke aard. Daarnaast verwachten we dat aanpassing van beleid aan landelijke regels extra werk met zich meebrengt. Om de taken op het gebied van afval goed op te pakken willen we een extra medewerker afval aantrekken. De kosten nemen we mee in het tarief voor de afvalstoffenheffing 2019.

Personeel riolering
De vraagstukkken op het gebied van waterbeheer en riolering zijn steeds complexer. We denken daarbij aan de maatregelen om Etten-Leur klimaatbestendig te maken (extra opvang hevige regenval, aanpassen capaciteit riolering, minder verharding in de openbare ruimten en op particuliere terreinen). Een succesvolle aanpak vraagt om meer samenwerking met de partners (waaronder waterschap, bedrijven en particulieren). Voor een goede aanpak ontbreekt de vakkennis en de tijd. Daarnaast is er onvoldoende tijd om de vele projecten in het openbaar gebied tot uitvoering te brengen. Een uitbreiding van de formatie is gewenst. De kosten nemen we mee in het tarief voor de rioolheffing 2019.